Det er ikke alltid lett å være ærlig. Noen ganger får du ikke lov til det og hvis du er sannferdig får det negative konsekvenser.
USA har slitt og sliter med F-35 programmet til Lockheed Martin som aldri blir klar til bruk. Årsakene er mange som forsinkelser på grunn av feil, nye oppgraderinger, mangel på reservedeler og vedlikeholdsmannskaper, osv. Flyet er allerede en fiasko – for alle som vil se. Men hovedårsaken til skandalen er at de ville ha et fly som var overlegen alle andre spesialiserte fly.
«I samme øyeblikk du forsøker å konstruere et multifunksjonsfly har du tapt», sier ingeniøren bak F-15/F-16, Pierre Sprey. «I nærkamp er disse flyene håpløse på grunn av de små vingene», sier han videre og antyder at selv 1950-tallets jagerfly som russiske MIG21 eller den franske Mirage ville kunne hamle opp med dem.
Det USA har fått med F-35 er en kalkun.
Uttalelsen under er et understatement og et forsøk på å snakke sant samtidig som en skryter av F-35. For det skal alle gjøre nå slik at Lockheed Martin kan begynne å tjene penger på salg av kalkunene sine.
Knut Lindtner
Les også fra Teknisk Ukeblad: F-35 blir knust i nærkamp av F-16.
F-35 taper fortsatt i luftkamper mot F-15 fly.
Lockheed Martins femtegenerasjons kampfly, F-35, taper fortsatt mot de beste jagerflyene fra syttitallet.
En F-15 Eagle pilot stasjonert ved Kadena kampflybase fortalte til avisa Defense News denne uka at F-35 «noen ganger» blir slått ut under treningsoperasjoner i Japan. Siden 12 F-35A ankom kampflybasen i november, sammen med 300 luftmannskaper, har skvadronen utført treningstokt på daglig basis. I februar sa en sersjant fra denne basen at de tolv flyene hadde samlet mellom 12 og 14 tokt hver dag.

F-15 Eagle
«Jeg mener, noen ganger er de det,» (overs. uth.) sa kaptein Brock McGehee, som et svar på om F-15 ennå var i stand til å slå ut det høyteknologiske F-35 kampflyet.
«En faktor er flyet og en annen er mannen som sitter i det. Vi har noen piloter med virkelig stort talent her som er i stand til å utligne og komme på offensiven mot en mengde andre flygere. En fører som leser dette flyet veldig godt og er veldig dyktig med det er likevel ganske dødelig uansett hva han flyr, så det er faktisk mulig,» forklaret kapteinen.
Hvis man tar vekk pilotens dyktighetsfaktor, så har F-35 et rykte på seg for å slite mot eldre fly fra USAs luftvåpen i fly mot fly scenarioer. Militære talspersoner og Lockheed Martin, fabrikanten, skryter alle av flyets luft- til bakke-kampegenskaper og selvsagt også stealth-egenskapene.
Allerede i 2015 ble det publisert en rapport i den anerkjente bloggen «War is boring» der man fikk de detaljerte erfaringene til en F-35 testpilot. Denne jagerflygeren sa under briefingen at «F-35 befant seg i markant disfavør» i en simulert luftkamp med fiendtlige kampfly.

Her flyr to f-35 og en F-16 sammen. F-35 er «feit» sammenlignet med F-15 og enda feitere sammenlignet med F-16. Feite fly har dårligere flyegenskaper sml. med slanke fly.
«Den kostbare nye stealth-jageren kan ikke snu eller klatre fort nok for å ramme et fiendtlig fly under en luftkamp og heller ikke unnvike fiendens egne ildbyger,» sa USA-piloten avslutningsvis i dette intervjuet med War is Boring.
Oversatt av: J Bjoerkmo.
https://sputniknews.com/military/201804251063907175-f-35-lose-dogfight-cold-war/
1 har lest innlegget i dag.
Innlegget er lest totalt 818 ganger.
4 Kommentarer
Den gangen regjeringen hadde bestemt at vi skulle kjøpe F35 var Jens Stoltenberg på TV og fortalte at det flyet er både best og billigst. Ikke alle er enige i det og tror det var Amerikanerne som bestemte at vi skulle kjøpe F35, i så fall må de ha et balletak på Jens & vennene hans.
På wiki sida til Lockheed Martin er det også listet endel korrupsjonssaker som dem har måttet svare for.
Dem går mest ut på å svindle sine kjøpere med dårlig utstyr. Det er så visst ikke så spektakulært mange saker som f.eks Microsoft hadde, men i denne bransjen, som er mindre sympatisk enn Internasjonal Heroin traficking, er det vel mye penge buffere som forsinker Dept of Justice sin reaksjonsevne.
https://en.wikipedia.org/wiki/Lockheed_Martin
De fem største aksjeeiere i Lockheed M
https://www.investopedia.com/articles/personal-finance/081416/top-5-shareholders-lockheed-martin-lmt.asp
Om man leser Defence News-artikkelen som Sputnik sikter til, får man et litt annet bilde av saken:
«Capt. Brock McGehee, a pilot from Kadena’s 44th Fighter Squadron who has been flying F-15s for two years, characterized the F-35 as an “extremely capable” air-to-air fighter,
[…] the Joint Strike Fighter’s air-to-air game has shown improvement, achieving a 20-to-1 kill ratio at its first Red Flag event in early 2017.»
https://www.defensenews.com/smr/kadena-air-base/2018/03/27/how-is-the-f-35-improving-its-dogfighting-skills-in-japan/
På verdens mest realistiske øvelse Red Flag i fjor skåret F-35 altså 145 simulerte nedskytinger mot 7 tap. Og dette gjentar seg i øvelse etter øvelse, Top Gun, Northeren Edge og andre, og reflekteres i den operative treningen. Det er total dominans og det før flymaskinen er ferdig utviklet og testet, og lenge før potensialet er utnyttet, dvs. med nye taktikker og treningsopplegg. Man har såvidt begynt å skrape i overflaten på hva F-35 er i stand til å gjøre.
En øvelse er en øvelse og man skal ikke legge for mye vekt på disse tallene isolert sett, men om noen hevder at F-35 ikke egner seg i luftkamp, så har de ikke satt seg ordentlig inn i saken.
Når det gjelder den famøse saken til War Is Boring, ble det hele missforstått og tatt grundig ut av sammenheng. Det var ikke luftkamp dette handlet om, men testflyvninger for forbedre F-35s styringssystem ved ulike manøvre som benyttes i luftkamp. Disinksjonen er viktig. Og i og med at det var et rent testfly hadde maskinen mange begrensinger som et operativt fly ikke har.
Etter at Stoltenberg solgte spesialfresemaskiner for «lydløse» ubåtpropeller til Rusland – kan jeg love deg at amerikanerne har tatt et ordentlig balletak på Jens`gutten . . . !