Russland og Kina – med nye ideer for Europa med en fart på 300 kilometer i timen.
Vi er inne i en gryende tid med kvalitet og positive ideer fra et voksende investeringsselskap. Dette er en prosess «med murstein og mørtel» som vi sjelden ser maken til.
Av Paul Goncharoff.
Med en fart på 300 kilometer i timen vil en eurasisk høyhastighetsjernbane gå fra Kina til Vest-Europa gjennom Russland. Den tok et stort skritt framover sist november da Russland og Kazakstan ble enige om ruten for jernbanesporet gjennom de to landenes territorium.
Denne avtalen vil gi en høyhastighets landforbindelse som vil gå fra Moskva til Aktynol som ligger like ved innlandsterminalen i Khorgos på den kazakstansk-kinesiske grensen, og som går gjennom 12 byer i Russland på sin vei vestover.
Både Moskva og Beijing ser en stor framtid for dette prosjektet. De regner med at volumet på gods vil øke fra 6,4 millioner tonn i 2030 til over 12 millioner tonn i 2050. Kina er enda mer optimistisk. De venter å nå 15 millioner tonn i 2050.
Kina har allerede gått med på å investere tilsvarende 7 milliarder dollar i dette prosjektet. 25 % av dette skal brukes til jernbanestrekningen fra Moskva til Kazakstan. Et tysk konsortium har også investert mer enn 3 milliarder dollar til denne Moskva-Kazakstanske delen. Byggingen er ventet å ta til i begynnelsen av 2018.
Både Kina og Russland har lenge ønsket å utvikle sine innlands-regioner. For Kina vil det bety å få industrien til «å gå vestover», for Russland vil det bety «å gå østover». De som produserer har nølt i forhold til dette, mest på grunn av høye kostnader ved å sende gods den veien.
Når det nå utvikles et jernbane-nettverk til og fra Europa vil det bli en viktig del av både Russlands og Kinas utvikling. Dette er et «One Belt One Road»-prosjektet. (en del av den nye Silkeveien. overs.) Tenk bare på at et kontainer-skip vil ha en reise på 24 000 kilometer, selv om den går gjennom Suez-kanalen. Et tog trenger kun 11 000 kilometer på den samme strekningen, og det går raskere. I tillegg vil denne ruten gå gjennom regioner som historisk ikke har hatt kostnadseffektiv adgang til kommunikasjon som har tillatt dem å utvikle sin industri-kapasitet til eksport.
Volumet på frakt mellom Kina og Europa med jernbane vokser stadig. Mellom 2013 og 2016 økte godstrafikken til det firedobbelte. I første halvdel av 2017 økte verdien av gods sendt med tog 144 % sammenliknet med samme periode i 2016. Mange selskaper, både i vest og øst, er stadig mer villige til å gå over til jernbanefrakt fordi dette det hjelper dem til å senke kostnadene, og fordi betalingen kan skje i yuan, rubler, eller andre valutaer.
I fjor ble det sendt 180 000 tonn gods med tog fra Kina, gjennom Russland og til Vest-Europa. Men dette er kun en liten del i forhold til det som ble sendt med skip, likevel mye i forhold til de 700 000 tonn som ble sendt med fly. Mye av fly-godset kan byttes om til jernbane om ikke lang tid framover.
Vi er inne i de tidlige dagene til en æra da kvalitet og positive ideer fra voksende investeringsselskaper som dette er få og sjeldne. Denne planen er i tillegg bygget på fornuftige ideer, og de er verdt å holde øye med.
Sent på 1970-tallet, i en mindre fiendtlig periode mellom Moskva og Washington, ble det utviklet en plan om en mulig jernbane/tunell-forbindelse mellom daværende USSR og Alaska i De Forente Stater over Bering-stredet. Den kunne ta i bruk de mange øyene som ligger mellom. Planen hørtes rent kommersielt fornuftig ut, og ville vært til fordel både for Canada og USA og for USSR når vi ser på den i ettertid. Og på den tiden kunne det vært politisk mulig.

Et slikt prosjekt ville være en velsignelse for alle i regionen og bidra til å dempe spenningen mellom Russland og USA
Ideen om å utvikle en landveisforbindelse mellom Kina, Russland og Europa ville man bare ledd av og møtt med mistro på den tiden. Men kanskje, når alle dagens politiske og media-bløffer om lekkasjer, «gates», demonisering, avstemminger, hjernevasking og falskhet svinner hen i sin egen betydningsløshet, så kan kanskje planene om en landforbindelse mellom Alaska og Russland hentes fram igjen fra støvet. Hvem vet?
Oversatt av Ingunn Kvil Gamst
Bilder: Knut lindtner
http://russia-insider.com/en/russia-china-game-changer-europe-186-miles-hour/ri21799
1 har lest innlegget i dag.
Innlegget er lest totalt 396 ganger.
2 Kommentarer
Et steg videre for den langsiktige kinesiske strategien:
– lokk produksjon til Kina ved at grådige vestlige kapitalister utnyttet kinesernes daværende ekstremt lave lønninger.
– bruk dette til å bygge opp egen know-how, og redusere vesten for ditto. Vesten er jo globalister, og ønsker at kineseren skal få det bedre, ikke sant?
– sett opp bedre kommunikasjon mellom landet og kundegruppene. Enda bedre grep om marked og produksjons-know-how.
– Voila – kontroll over Europa.
Imens sitter vi her og gir akt både foran og bak slik at vi ikke kalles rasister.
Intressant utlegning.
Mange brikker til puslespillet. På MOA spør en kommentator (nr. 21) idag om det er samarbeid Vesten – Russland og Kina som ses. I praksis kan det slik ut – DELVIS…. Det kommuniserte silkeveiprosjektet, nye valutaer, og IMF på banen i positivt samspill med R og K. Ref. også Oliver Langeland sitt argument om at Russland ikke vil bli angrepet p.g.a. samarbeid mellom zionistene
p.s. MOA-kommentatorer svarer nr. 21 nedover … stort sett undres man. Tja, Dessverre tror jeg det handler om fugl Føniz, vi har to rike inntil nå verdensdeler; Europa og US – de skal legges flatt hva demokrati og velferd angår, for deretter å bli mer økonomisk lukrative for korporasjonene, les de fascistiske oligarkene i kampen om makt og ressurser. Andre saker som regimechange for utplyndring av eksisterende land i Afrika og Sør-Amerika, Østen er en lek som må promoteres – business as usual for barn-rumpene «over there» and «here». Og Israels sak er av største betydning, derfor måtte bl.a. syrias befolkning blø. Og for (naturligvis) nederdrektighetens skyld så tas ikke folket med i planleggingen av framtiden, det ville være farlig det. IKKE SANT, Gro H.B. og Jens S. og alle de andre som driver prostitusjon overfor MAKTA.
Nazisme/fascisme/globalisme, kjært barn har mange navn. Nato er et annet. Hiver på denne artikkelen. Pent bildet av Stoltenberg i uniform i dialog med Ukrainas nazister.
http://www.voltairenet.org/article196854.html