USAs Kongress prøver å gi F-35 et godkjent-stempel til tross for alle problemene
I en artikkel i The Buzz av Dan Grazier og Mandy Smithberger den 22. september taes problemet en står overfor vedrørende det siste budsjettet til USAs forsvarsdept opp. Til tross for en kolossal økning av militærutgiftene for neste budsjettår står en likevel i fare for nye budsjett-overskridelser.
Og en av de største gjøkungene i reiret er fortsatt F-35 som enda ikke er klar til bruk. Norge har mottatt 7 F-35 som befinner seg i Arizona på F-35 sin treningsbase (Luke Air Force Base). I en optimistisk pressemelding fra forsvardept. den 30.juni år heter det at den neste overleveringen av fly vil skje direkte til Ørland i november 2017, altså om en måneds tid.

4 F-35 i luften
Men det spørs vel om ikke dette er overoptimistisk, for å si det mildt. Som en del har fått med seg har flyet slitt med en rekke tekniske problemer som ennå ikke er løst. Og det er naturligvis årsaken til at de 7 flyene som Norge har mottatt fortsatt befinner seg på testbasen i USA.
Et hovedpoeng med utviklingen av F-35 var at flyet skulle kunne erstatte inntil 9 spesialiserte fly. I praksis er dette meningsløst, men er et et uttrykk for det overmot som rådet i USA da vedtaket om utviklingen av F-35 ble gjort omtrent samtidig som Sovjetunionen var gått i oppløsning.
Et av spørsmålene som reises i artikkelen i The Buzz er altså om flyene blir mer kapable enn de flyene de skal erstatte. Bl.a. skal F-35 erstatte A-10 som er et fly for nær-støtte under kamp. Utviklingen av A-10 startet allerede på 1960-tallet. Kongressen vedtok at før F-35 kunne erstatte A-10 måtte det bevises at F-35s egenskaper var bedre enn A-10s. Det er et meget rimelig krav. F-35-programmet har til nå kostet rundt 600 milliarder dollars, eller 8-9 russiske forsvarsbudsjetter. Men nå går ikke lenger representanter fra forsvarsledelsen i USA god for F-35 som erstatter for A-10.
Kongressen har til og vedtatt (lov-vedtatt) at F-35 ikke kan erstatte A-10 før det er testet ut at den er en bedre enn A-10. Alle skjønner uten videre rimeligheten i et slikt krav. En erstatter ikke noe som fungerer med noe som fungerer dårligere. Når det gjelder krigsutstyr dreier dette seg om liv eller død. Nå er det imidlertid kommet en forskrift som kan undergrave kravet om sammenlignende tester av nye våpensystemer som skal erstatte de gamle.

Pierre Sprey
For F-35 programmet blir å slippe slike tester en kolossal lettelse. Ikke bare sliter de med ut utall feil og uløste problemer (mer enn 200 fra en rapport fra Pentagons våpenkontrollør i vår). Men mange har påpekt at flyet er dårligere enn de flyene det skal erstatte, f.eks. en av konstruktørene av F-15 (F-16), Pierre Sprey. Og det er ikke uten grunn. Vinteren 2016 testet en flyene i luftkamp over Stillehavet, altså luftkamp mellom en F-35 og en F-16 med handicap. F-35 tapte.
Det har også vært datasimulerte (bl.a. i Australia) tester av luftkamp mellom F-35 og tilsvarende russiske og kinesiske fly. Her tapte også F-35. En av kommentarene i etterkant var: «Som å klubbe små selunger på isen!»
To hovedproblemer
Slik jeg oppfatter artikkelen i The Buzz står altså USAs myndigheter overfor to fundamentale problemer.
De sitter med et fly som de ikke bare skal produsere tusenvis av sjøl til en uhorvelig pris, men som de har solgt til andre land før det var ferdig utviklet. Flyet holder ikke hva som er lovet – på langt nær. De kan ikke innfri salgs-løftene sine.

En av årsakene til at katapult-setet er livsfarlig i de nye flyene er den avanserte hjelmen til flere millioner kroner.
Det er dessuten fortsatt beheftet med store feil og mangler som det vil ta lang til å ordne – hvis det i det hele tatt lar seg gjøre. (F.eks. dataprogrammet til flyet og katapultsetet som kan drepe piloten hvis han/hun må skyte seg ut.) De kan heller ikke leveres til fastsatt tid.
I denne situasjonen velger altså myndighetene i USA å endre på kravene til ferdigstilling av flyet slik at de unngår ytterligere forsinkelser og risikerer dermed at de erstatter mange spesialiserte, bedre og billigere fly med et dårligere og uten sammenligning langt dyrere. Konsekvensen av dette blir at USA svekker seg seg kolossalt militært i luften mens pengene fosser ut.
For Norge er situasjonen virkelig urovekkende, men landets politiske og militære myndigheter har bundet seg til masten. Vi har kjøpt et uferdig fly som sannsynligvis er ubrukelig til alt annet enn å bombe russiske nærområder. Investeringen er den største i Norge noensinne og har ført til at andre og viktige deler at det norske forsvaret blir rasert.
Fordi en ikke har noe valg gjør en gode miner til slett spill med overoptimistiske pressemeldinger. Det blir interessant å se om en leverer et uferdig fly direkte til Ørland i november. Mitt tips er at det etter kort tid blir stående på bakken i lange perioder mens en venter på at dataeksperter fra USA skal rette på datafeilene som flyet så langt har vært beheftet med.
Knut Lindtner
Bilder m/tekst: Knut Lindtner
1 har lest innlegget i dag.
Innlegget er lest totalt 648 ganger.
2 Kommentarer
Hadde jeg vært soldat og skulle forsvare land og kollegaer ville jeg ikke under noen omstendighet akseptert dette flyet. Det har vært skandaler fra dag en og nå viser det seg at USA har en svart box med hemmeligheter kjøperne ikke får vite, og på teknisk ukeblad ble det hevdet at USA kan sette flyene ut av spill. Vi VET IKKE hvem som styrer USA I fremtiden, om det er en venn eller fiende.
– Hva som er i vår «black box» får Norge ikke vite, sier oberst Richard Harris ved Den amerikanske ambassaden i Oslo, til Dagens Næringsliv. http://e24.no/makro-og-politikk/militaert-hemmelighold/1547190
Samtidig viser det seg at KINESISKE HACKERE HAR STJÅLET ALL INFORMASJON OM F22 OG F35 FLYENE. http://www.side3.no/vitenskap/det-kinesiske-superjagerflyet-j-20-kan-snu-maktbalansen-i-verden/3423143928.html
KJØPER F-35 TIL 260 MILLIARDER: TVILSOMT AT SUPERFLYENE VIL KUNNE FORSVARE NORGE (dagbla 04.02.2016) http://www.dagbladet.no/2016/02/04/nyheter/jagerfly/kampfly/f-35/politikk/42985362/
NYE FLY UTEN KAMPKRAFT – http://www.nrk.no/trondelag/nye-fly-uten-planlagt-kampkraft-1.12786808
[…] Det har også vært antydet at Kongressen kanskje ville godkjenningstemple flyene før problemene var løst. […]